Simone de Beauvoir y prostitución

El feminismo existencialista deriva de la escuela de pensamiento de Simone de Beauvoir. En su visión del mundo, la mujer no siempre carece de poder y no siempre necesita ser dependiente de una relación hombre-mujer. La prostitución permite a las mujeres una vía de escape de la dependencia de los hombres de una manera que no las convierte en víctimas, sino en mujeres con poder.(28)

Es deseable la igualdad de derechos y la libertad entre sexos. Sin embargo, si no se consiguen, la prostitución puede proporcionar a la mujer el tipo de libertad que es inmediato, que reafirma y que recompensa temporalmente. De Beauvoir exalta a todas las mujeres como poseedoras de la capacidad de realizar su poder innato en el sentido del espíritu guerrero femenino. En la visión existencialista, el poder de una mujer competente sobre un hombre no es una ilusión. Un hombre puede pensar que controla una situación en virtud de su poder para degradar y dominar a una mujer, pero con una mujer dotada de competencia y valor este “poder” no es incontrovertible. En palabras de Carol Pateman dirigidas hacia el papel de una mujer como prostituta, “El hombre puede pensar que se ‘apropia’ de ella, pero su posesión sexual es una ilusión; es ella la que se apropia de él… ella no es ‘apropiada’ ya que es pagada.” (29)

El espíritu de empresa prevalece aquí en lugar de las oscuras preocupaciones del marxismo,  que ve el empleo como explotador y opresivo. Para ella, la prostituta no es un víctima caída y oprimida, sino más bien la “quintaesencia de la mujer liberada”. (30) Creyendo que las mujeres están oprimidas por una desigualdad entre los sexos, cree también que existe un escape por medios económicos. (31) Así, por una parte la prostituta es vista como una mujer oprimida y, por la otra, como una mujer liberada mediante una eficaz estrategia económica de supervivencia.

Simone de BeauvoirSimone de Beauvoir: “Prostitutas y hetairas” (Capítulo IV de “El segundo sexo”)

Notas:

28. Extrapolations from Applications of Feminist Legal Theory to Women’s Lives, p. 191.

29. Jaggar in Applications of Feminist Legal Theory to Women’s Lives, p. 191.

30. Ibid., p.191.31. Simone de Beauvoir “creía que una de las claves para la liberación de la mujer es económica, un punto que enfatizó en su discusión sobre la mujer independiente.” Rosemarie Tong, Feminist Thought: A Comprehensive Introduction (Boulder and San Francisco: Westview Press, 1989), p. 211.

Fuente:

http://www.feministissues.com/existential_fem.html

https://web.archive.org/web/20110927123703/http://www.feministissues.com/existential_fem.html

Existentialist Feminism

Existentialist feminism derives from the school of thought of Simone de Beauvoir. In her world-view, the woman is not always powerless and does not always need to be dependent in a male-female relationship. Prostitution allows women an avenue of escape from dependency on men in a way that does not leave them victims, but empowered women.28 Equality of rights and freedom between the sexes is desirable. However, if they are not forthcoming, prostitution can provide the woman with the kind of liberty that is immediate, affirming, and temporally rewarding. De Beauvoir appears to exalt all women as possessing the capacity to realize their innate power in the sense of the feminine warrior spirit. In the existentialist view, the power of a competent woman over a man is not an illusion. A man may think he is in charge of a situation by virtue of his power to degrade and subdue a woman, but with a woman of competence and spirit this “power” is not incontrovertible. In Carol Pateman’s words directed towards the role of a woman as a prostitute, “The man may think he ‘has’ her, but his sexual possession is an illusion; it is she who has him…she will not be ‘taken,’ since she is being paid.”29 The spirit of entrepreneurship prevails here instead of the darker concerns of Marxism, which views employment as exploitative and oppressive. To her the prostitute is not the fallen and oppressed victim, rather the “quintessential liberated woman.”30 While believing that women are oppressed by an inequality between the sexes, she also believes there is an escape by economic means.31 So on the one hand a prostitute is viewed as an oppressed woman, and on the other, a liberated one by way of a successful economic strategy for her own survival.

Footnotes

  1. Extrapolations from Applications of Feminist Legal Theory to Women’s Lives, p. 191.
    29. Jaggar in Applications of Feminist Legal Theory to Women’s Lives, p. 191.
    30. Ibid., p.191.
    31. Simone de Beauvoir “believed that one of the keys to a woman’s liberation is economic, a point she emphasized in her discussion of the independent woman.” Rosemarie Tong, Feminist Thought: A Comprehensive Introduction (Boulder and San Francisco: Westview Press, 1989), p. 211.

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